Alles over rol- en blokkerlagers
- Geplaatst op
- Door Vasa Shop
- Geplaatst in Rolski
Elke wiel heeft lagers om op te rollen. Klassieke ski’s maken gebruik van blokkeerlagers om 1 of 2 wielen te kunnen blokkeren
Alle ski’s maken gebruik van rollagers. Deze bestaat uit een stalen omhulsel met stalen kogeltjes erin. Het rollager wordt in het wiel geklemd en rolt om de as van het wiel. Rollagers zijn er in verschillende soorten en kwaliteiten. Er is o.a. een maat voor het precisie van het lager, dus hoe veel speling op het lager zit. Dit wordt uitgedrukt in ABEC. Een ABEC 1 lager is het laagst in kwaliteit een ABEC 9 heel hoog. Naast die precisie speelt ook het staal een belangrijke rol. Een lager gemaakt van goed staal blijft langer goed en precieser lopen. Een goedkoop lager kan bijv. ABEC 7 zijn maar na een maand al ABEC 3 zijn. Het staal is zo zwak dat dit uitslijt en dus minder nauwkeurig wordt.
Ook zijn er minilagers te koop. Deze worden vooral in skates gebruikt om het gewicht naar beneden te krijgen. Ze accelereren iets sneller maar zijn ook zeer kwetsbaar.
Blokkeerlagers zorgen ervoor dat het wiel maar een kant op kan draaien en je dus met klassieke rolski’s een afzet kunt maken. Een blokkeerlager zit in het wiel geklemd met daarnaast nog rollagers om het geheel beter te laten lopen. Een blokkeerlager bestaat simpel gezegd uit allerlei haakjes, die daardoor maar een kant op kunnen draaien, de andere kant op haken ze namelijk vast en blokkeren het lager.
Er zijn heel veel verschillende soorten blokkeerlagers op de markt. Wanneer deze kapot gaan ga dan naar de rolskispecialist om het te laten repareren.