Er zijn twee binding systemen. We leggen je de verschillen uit.

 

De ski, rolski of schaats met de schoen verbinden

De verbinding tussen de schoen en de rolski, ski of schaats moet zo strak mogelijk zijn. Als er speling is, dan stap je naast de hakplaat en zwabbert de ski of schaats onder je voeten. De binding moet met een bepaalde stugheid scharnieren. Bij klassieke technieken worden flexibeler blokjes gebruik dan bij skating.


Langlaufbinding in ontwikkeling

Het is goed om te beseffen dat de langlaufbinding is ontwikkeld voor langlaufski’s en niet specifiek voor schaatsen of rolski's. Dat maakt dat de meeste innovaties vanuit het langlaufen geïnitieerd worden.
Er vindt een verschuiving plaats van SNS pilot systeem naar het NNN/Prolink/Turnmatic systeem.
We kijken naar de belangrijkste eigenschappen van de twee systemen.


Twee bindingsystemen

De twee belangrijkste systemen zijn: SNS Pilot en NNN/Prolink/Turnmatic

NNN, ProLink en Turnmatic is allemaal hetzelfde, maar de fabrikanten hebben elk een eigen naam aan het systeem gegeven. Voor het gemak houden wij de term NNN aan.

Pilot systeem:
• 1 grote gleuf in het midden van de schoen
• 2 bevestigingspunten
• een veer zorgt voor terugklappen

Pilot binding

 SNS Pilot binding

NNN systeem:
• 2 gleufjes in de schoenzool
• 1 bevestigingspunt
• een blokje zorgt voor terugklappen

ProLink skating binding

NNN-ProLink-Turmatic zool

De schoenen zijn geschikt voor of het ene systeem of het andere en dus niet uitwisselbaar. In de omschrijving van de schoen staat welk bindingsysteem erbij hoort.

 

Bekijk de bindingen >>