Wanneer je dit doet hoef je de lagers er niet uit te halen, alleen een beetje olie is genoeg. Daarvoor kan je teflonspray of PTFE olie gebruiken, dit trekt geen vuil aan, of speciale lagerolie. Hier zijn er vele soorten van op de markt. Hele dunne en dikke oliën, met verschillende samenstellingen. Vooral duurdere kettingolie is erg goed om te gebruiken. Wanneer je de lagers toch wilt schoonmaken, gebruik dan bijv. ontvetters die je ook voor je fiets gebruikt. Leg ze niet in een bakje om te weken want dan los je al het vet uit het lager op en krijg je het lager nooit meer goed gesmeerd. Beter is om een beetje ontvetter erin te spuiten, kort laten inwerken en hierna met de hoge drukspuit al het vuil eruit te blazen. Daarna een klein beetje olie erin en even goed ronddraaien zodat het overal in kan trekken.

Het blokkeerlager moet je er zo weinig mogelijk uithalen, anders naar de vakhandel om het te laten repareren.
Maak dus na door de regen geskied te hebben je ski’s goed droog, spuit er meteen wat olie in en draai de wielen regelmatig even rond zodat de lagers niet vast kunnen komen te zitten.
Contoleer ook regelmatig de balken op kleine haarscheurtjes in het aluminium. Dit zou anders tot een breuk kunnen leiden en een vervelende valpartij.

Kijk ook regelmatig of de binding nog vast genoeg zit en er geen speling op de bouten waarmee de binding vast zit op de vork zit. De hakplaat geeft ook vaak problemen. Wanneer deze los gaat zitten, reinig de hakplaat dan goed en lijm hem opnieuw vast anders breekt deze geheid een keer af.