Er zijn twee scenario’s voor het verliezen van je punt:

  1. De punt is uit het plastic omhulsel getrokken
    Bij klinkers of kieren in het wegdek kan het gebeuren dat de punt ertussen blijft vastzitten. Jij beweegt met de stokken door en de punt wordt uit het plastic getrokken. Het loont om terug te rollen, want vaak staat de punt nog rechtop tussen klinkers. Met een beetje priegelen kun je het metalen deel terugduwen in het plastic. Als je doorrolt  blijft de punt meestal wel zitten, maar het blijft opletten met klinkers en tegels.

  2. De punt is afgebroken
    Wanneer je punt is afgebroken, dan is de rolskipunt niet meer te repareren en moet er een nieuwe punt op. Onderweg een punt vervangen is niet zo eenvoudig, dus meestal is het een kwestie van doorrollen. Na een bepaald moment komt de punt weer wat tevoorschijn door het afgesleten plastic en krijg je langzaam steeds weer wat meer grip met de stok. Het zal nooit zo goed zijn als met een hele punt, maar het is altijd beter dan niets.

Rolskipunt kapot

Vier extra tips om thuis te komen

  1. Stok in de berm afzetten
    In de berm heb je meer grip dan op het asfalt. Dit werkt alleen met de rechter stok. Linkerpuntje verloren? Wissel stok en evt. de lussen om.
  2. Rubber dop plaatsen
    Deze dop schuif je over de kapotte punt. De rubberdop geeft meer grip dan alleen het plastic.
  3. Nieuwe rolskipunt erop schroeven
    Swix en Leki hebben een systeem waarbij je rolskipunten erop schroeft. Kwestie van een nieuw puntje erop draaien dus.
  4. Rolskipunt onderweg vervangen
    Je moet de lijm zacht maken door warmte. Heb je een thermoskan met heet water bij je, dan kun je de lijm losweken. Nieuwe punt erop en die voor nood vast zetten met tape.

 

Rolskipunten vervangen doe je zo >>

 

Zes tips om te voorkomen dat je rolskipunten verliest

  1. Zonder stokken oefenen
    Bij klinkers en stoeptegels je stokken niet gebruiken. Dit is namelijk het meest voorkomende euvel waardoor je punten verliest. Een stukje met de stokken van de grond is meteen een goede balans- en techniekoefening.

  2. Staffanstaven monteren
    Niet te hard met je stokken in het asfalt slaan. Hoewel rolskipunten best wat kunnen hebben, is het wel een van de oorzaken waardoor ze breken. Om te voorkomen dat de punten snel breken en ook om blessures te voorkomen helpen de staffanstaven. Dit vermindert de impact van het inzetten van je stokken. Zeker voor klassiek dubbelstokken scheelt het ontzettend veel en het is ook fijn voor je ellebogen en schouders. Wij kunnen niet meer zonder.
    Staffan Staven
  3. Rollen met doppen
    Plaats speciale rubberdoppen over je rolskipunten. Hierdoor steekt het metalen puntje nog maar een klein stukje uit en is de kans minder groot dat deze afbreekt. Het is geen garantie, afbreken kan nog steeds. Mocht de punt afbreken dan heb je met de rubberdop vooral op asfalt toch nog wat grip om thuis te komen. Nadeel van de rubber doppen zijn het extra gewicht zodat de pendel van de stok iets veranderd.
    stokpunt
  4. Houd de punten scherp
    Regelmatig slijpen zodat ze scherp blijven. Met een scherpe punt heb je meer grip en minder kans dat deze wegschiet. Dat vergroot namelijk de kans dat de punt eerder breekt.
    Slijpen kan met een slijpmachine met een fijne steen. Zorg dat je de punt regelmatig afkoelt in een glas water tijdens je slijpbeurt. Anders wordt de punt te warm en stijgt deze als het ware op uit het plastic. Door af te koelen voorkom je dit.
    Je kunt ook met een braamsteen - waar je je schaatsen mee slijpt - de punten weer scherp maken. Dat moet je dan zeer regelmatig bijhouden anders ben je wel heel lang bezig. Eigenlijk wel de beste manier omdat je weinig wegslijpt en de vorm van de punt het beste behouden blijft. De meeste rolskiers wachten te lang met slijpen en dan wordt het lastig om de punten weer scherp te krijgen.

  5. Controleer regelmatig of je punten nog goed vast zitten
    Na een tijdje kunnen de punten losser gaan zitten in het plastic omhulsel. Pak het ijzeren deel tussen duim en wijsvinger en beweeg het heen en weer. Als je speling voelt dan is het tijd om de punt weer vast te zetten.
    Laat er wat lijm in vloeien. De lijm moet mooi dun zijn zodat deze de ruimte tussen de punt en het plastic opvult. Het mooiste is een vrij flexibele lijm die niet snel breekt, zoals secondenlijm. Hierdoor blijft de punt beter zitten. Bij harde lijm breekt deze lijm langzaam los en gaat de punt weer los zitten.
    Mocht de punt helemaal uit het plastic getrokken zijn dan kun je deze het beste met tweecomponentenlijm weer vast zetten. Doe eerst wat lijm in het plastic omhulsel met een spijker en duw daarna de punt weer terug in het plastic. Dan zit de punt weer goed vast en kun je er weer prima mee rollen. Regelmatig controleren blijft nodig. Zoals hierboven al gemeld is het ook belangrijk om regelmatig te checken of je punten goed vast zitten in het plastic.

  6. Dwing geluk af
    En de laatste factor: het is ook een beetje geluk hebben. Soms rol je twee jaar probleemloos met dezelfde punten en soms maar één dag. Als je denkt dat het helpt kun je altijd een klavertje vier meenemen, een veelvoud van zeven km rollen of je “fingers crossen”, al rolt dat wel lastig.

 

Succes en veel rolplezier.


Machiel en Marco

 

 

Mocht je zelf nog een tip hebben plaats of een vraag: Stuur hem in, helpen je graag op pad.

 

Tip van Hans:

Rolskipunt onderweg vervangen kan ook door rolskipunt en dun reepje krantenpapier (breed 4cm lang 12 cm) mee te nemen. Krantenpapier om punt rolskistok wikkelen en licht bevochtigen met speeksel. Rolskipunt goed aanduwen en daarna op de weg zetten en flink aanduwen. Houd gegarandeerd, zonder lijm.