vasa sport schaats

De Zweedse schaats bestaat uit vier onderdelen:

1. schaats
2. schoen
3. binding
4. elastiek

De combinatie van deze vier onderdelen bepaalt de eigenschappen van de schaatsset.  We zoomen in dit artikel wat dieper in op de binding.


Schaats en schoen verbinden

De verbinding tussen de schoen en de schaats moet zo strak mogelijk zijn. Als er speling is, dan stap je naast de hakplaat en zwabbert de schaats onder je voeten. Bij traditionele noren is er een speciale schoen en klapmechanisme. Bij de Zweedse schaats wordt een langlaufbinding gebruikt.


Langlaufbinding ook geschikt voor schaatsen

Het is goed om te beseffen dat de langlaufbinding is ontwikkeld voor langlaufski’s en niet specifiek voor schaatsen. Dat maakt dat de meeste innovaties vanuit het langlaufen geïnitieerd worden.
Er vindt een verschuiving plaats van SNS pilot systeem naar het NNN/Prolink/Turnmatic systeem.
Voor we de voor- en nadelen voor het schaatsen behandelen kijken we eerst even naar de belangrijkste eigenschappen van de twee systemen.


Twee bindingsystemen

De twee belangrijkste systemen zijn: SNS Pilot en NNN/Prolink/Turnmatic

NNN, ProLink en Turnmatic is allemaal hetzelfde, maar de fabrikanten hebben elk een eigen naam aan het systeem gegeven. Voor het gemak houden wij de term NNN aan.

Pilot systeem:
• 1 grote gleuf in het midden van de schoen
• 2 bevestigingspunten
• een veer zorgt voor terugklappen

Pilot binding

 SNS Pilot binding

NNN systeem:
• 2 gleufjes in de schoenzool
• 1 bevestigingspunt
• een blokje zorgt voor terugklappen

ProLink skating binding

NNN-ProLink-Turmatic zool

De schoenen zijn geschikt voor of het ene systeem of het andere en dus niet uitwisselbaar.


Welke binding is nou het beste geschikt voor het schaatsen?

De vragen die je hierbij moet stellen zijn:

Welk type schaatser ben je?
Schaats je alleen op natuurijs of ook op de baan?
Schaats je met de S-techniek of schaats je meer rechtop en maak je een v-slag?
Ben je meer een sport-schaatser of maak je recreatieve tochtjes?

We hanteren voor het gemak even 2 type schaatsers:

De sportschaatser:
• op de baan en natuurijs
• Weissensee of Scandinavisch ijs
• draait de hand niet om voor 100km of meer
• schaatstechniek met S-slag
• diepe zit
• vliegen en rammen op het ijs.

Natuurijs tocht-schaatser:
• vooral op natuurijs
• vooral in Nederland als er ijs ligt
• tochtjes van 10 – 50km
• schaatstechniek met V-slag
• meer rechtop
• genieten van het glijden en de natuur.

In de praktijk zal dit onderscheid niet zo zwart/wit zijn, maar je kunt waarschijnlijk wel een inschatting maken waar je zelf het beste in past.

 

 

De ene schaatser stelt andere eisen aan de schaats-set dan de ander.

Sportschaatser
• snel terugklappen
• meer sturing van de schaats
• strakkere verbinding.

Natuurijs-tochtschaatser:
• meer gericht op comfort
• gemakkelijk in- en uitstappen
• stabiliteit.

De sportschaatser wil bij het schaatsen een directer gevoel. De schaats moet meteen aan de voet klappen en dicht bij de schoen blijven. Zo stuur je beter in de lucht wanneer je het rondje maakt om de schaats weer actief in te zetten. Bij het neerzetten van de schaats wil je niet dat eerst de schaats op het ijs staat en dan pas de schoen op de schaats komt. Dat geeft een onzeker gevoel.

De natuurijstocht-schaatser heeft hier minder last van. Zowel de afzet als de terughaal is zijwaarts. De schaatsslag lijkt meer op een V. De schaats wordt minder hoog opgetild en de schaats komt vlak over het ijs bij. Belangrijker is een stabiel gevoel op de schaats, zodat je comfortabel een tochtje kan maken.


Voor- en nadelen van de verschillende systemen

Er is veel reclame gemaakt dat het pilotsysteem het beste systeem was, omdat het stabieler zou zijn door de haak waardoor je niet meer naast de hakplaat stond. Dit is echter maar gedeeltelijk waar.

  • Het nadeel van het pilotsysteem is dat je een stuk hoger staat dan op het NNN-systeem. Bij het NNN-systeem sta je platter op de schaats, wat meer stabiliteit geeft. Dat komt doordat de zolen van de NNN schoenen lager zijn.
  • De plaat van het NNN-systeem is breder, wat ook meer stabiliteit geeft. Je hebt een groter oppervlak om op te staan en kunt meer druk geven bij het afzetten.
  • Een voordeel van de 2 gleufjes bij het NNN-systeem is dat de zool meer geleid wordt op de hakplaat van de binding waardoor de kans dat je ernaast staat geringer is dan bij het SNS pilotsysteem.
  • Bij het NNN-systeem heb je minder last van sneeuw en ijsschraapsel dat onder de schoen plakt. In de dunne gleufjes hoopt sneeuw minder op dan in de grote gleuf van een pilotschoen. Je staat dus minder te peuteren en bent met de NNN-schaats weer sneller op weg na een stukje klûnen.
  • De zolen van de NNN-schoen zijn wat stroever en hebben een groter oppervlak en dus minder glad als je een stukje moet lopen. En dat is wel zo veilig.


Steeds betere schoenen

Om een goede conclusie en advies te kunnen geven, moeten we het ook even kort over de schoenen hebben. De schoenen worden namelijk steeds stabieler en lichter door de toepassing van carbon.
Met name de zolen zijn stijver en dat is fijn voor het schaatsen. Hierdoor stuur je beter en is naast de hakplaat stappen nog nauwelijks een probleem.
De hielkappen zijn ook doorontwikkeld en zorgen voor meer stabiliteit, terwijl het comfort en bewegingsvrijheid gehandhaafd blijft.
De schoenen wegen steeds minder en dat is voor het schaatsen ook erg fijn.

RS Carbon skating schoen


Conclusie

Beide systemen zijn prima geschikt voor het schaatsen. Het is onzeker hoe lang het pilotsysteem nog blijft bestaan. Het NNN-systeem werkt prima voor alle schaatsers. De sportschaatsers adviseren wij schoenen met een stijve zool en een elastiek. De recreatievere schaatser zal de voordelen van comfort en stabiliteit van het NNN-systeem waarderen.

Bekijk deze drie schaatssets die we hebben samensteld tegen een aantrekkelijke prijs of kom naar de winkel voor een advies op maat.

Openingstijden en route >>

 

Of check het complete schaatsassortiment